Metsän parantava voima

Posted on Posted in Uncategorized

 

Miksi mennä metsään?

Metsään menemiseen on useita syitä. Lähdetäänpä liikkeelle ihan kehon tasolta.

Stressi aiheuttaa kehon tasolla sympaattisen hermoston aktivoitumista, ihmisen autonominen hermosto toimii kuten uhkatilanteessa, jossa sydämen sykä ja hengitys tihenevät, verenkierto lisääntyy liikettä tuottavissa lihaksissa, verenpaine nousee ja kortisoli-, adrenaliini- sekä noradrenaliinihormonin pitoisuuden veressä suurenevat ja näin elimistö valmistautuu taistelemaan tai pakenemaan. Nykyajan ihmisen stressi tulee työpaineista, rahahuolista, kiireestä jne. ja onkin luonteeltaan enemmän henkistä kuin fyysistä. Elimistö on jatkuvassa valmiustilassa ja rauhoittava, korjaava parasympaattinen hermosto ei pääse aktivoitumaan. Henkilöillä joilla on hyvä hapenottokyky ja sydän- ja verenkiertojärjestelmän kunto palautuminen stressitilanteista on nopeampaa.1

Metsässä ja luonnossa liikkumisen tiedetään madaltavan sykettä, laskevan verenpainetta ja vähentävän stressihormoni kortisolin ja laktaattien eli hapettomassa lihastyössä syntyvien kuona-aineiden, niin sanottujen maitohappojen, määrää3. Rauhallinen kävely edistää palautumista ja aktivoi autonomisen hermoston parasympaattista eli palauttavaa, korjaavaa osaa.1

Metsässä saa myös parasta mahdollista liikettä niin alaselkä, pakarat kuin nilkatkin. Välillä jos on mahdollisuutta myös hieman kokeilla paljain jaloin liikkumista luonnossa myös jalkapohjien verenkierto ja aineenvaihdunta sekä jalkaterän joustavuus paranee ja jalkapohjan monet pienet lihakset aktivoituvat.

Leppoisa luonnossa liikkuminen onkin paras mahdollinen tapa palautua. Myös metsän maisemat tarjoavat loistavat lähtökohdat rentoutumiselle. Metsän ja luonnon maiset omaavat stressiä elvyttäviä piirteitä kuten esim. näkymät eivät ole liian monimutkaisia tai yksinkertaisia, maisemilla on muoto ja kiintopiste tai kohde, johon huomio kiinnittyy, maisella on syvyyttä ja sen sisään voi mennä, maisema ei avaudu kerralla kokonaan vaan jättää tilaa mysteerin tunnulle, vesi ja kasvillisuus ovat maiseman pääsisältöjä.1

Sipoon terveyskeskus on tehnyt mielenterveyskuntoutusretkiä luontoon ja tuloksia on saatu, muun muassa stressi ja kiire sekä ahdistuneisuus lievittyvät sekä ohjattujen metsäretkien jälkeen luontoon lähdön kynnys on madaltunut.4

Tampereen yliopiston tutkimuksessa 2 on todettu luonnolla olevan myös mieltä elvyttäviä vaikutuksia, kuten mielialan kohenemista, kielteisten tunteiden vähenemistä, itsetunnon kohoamista ja keskittymis- sekä ongelmanratkaisukyvyn paranemista. Myös psyykkisen hyvinvoinnin ja elämänlaadun on koettu kohenevan.

Useampia tutkimuksia on myös tehty vertaillen sisällä ja ulkona tapahtuvat kävelyn hyötyjen eroja ja on huomattu, että itse valittu kävelyvauhti on ulkona reippaampi kuin sisällä ja myös motivaatio tehdä kävelyä uudestaan on suurempi ulkokävelyn jälkeen( Kelley 2003, Kennedy 1987, Focht 2006, Ceci ja Hassmen 1991)1.

Sirpa Arvonen kirjassaan Metsämieli listannut luonnossa oleilun terveysvaikutuksia:

Luonnossa vietetty aika           Terveysvaikutukset

10 min                                            Verenpaine laskee

20 min                                            Mieliala kohenee

60 min                                            Tarkkaavaisuus lisääntyy

2h                                                     Elimistön puolustusmekanismit elpyvät

5h                                                     Positiiviset tunteet lisääntyvät

3 päivän luontoretki                 Elimistön puolustusmekanismit vahvistuvat, syöpää ehkäisevien

Syöpää ehkäisevien proteiinien määrä lisääntyy

Stressihormonien määrä vähenee

veren sokeriarvot tasaantuvat

Kohonnut verenpaine laskee

Masennuksen ja väsymyksen tunne vähenee

Elinvoimaisuuden tunne lisääntyy9

 

 

 

Me suomalaiset olemme onnekkaita, että meillä on vielä vahva suhde metsään. Ja vaikka se olisi päässyt hieman rakoilemaan metsään voimme palata, sillä onhan meillä Suomessa Euroopan eniten luonnontilaista metsää5! Tehdään metsästä tuttu ja opitaan olemaan vuorovaikutuksessa metsän kanssa.  Metsä on aarreaitta mistä ammentaa loputtomiin!

 

 

Lähteet:

1)Arvonen 2017, Metsämieli, Metsäkustannus

2)http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/vuoden-yleisojuttu-lifestyle-luonto-korjaa/

3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19568835

4)http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/vuoden-yleisojuttu-lifestyle-luonto-korjaa/

5) https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/artikkeli-1.238992

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *