Hengitä!

Posted on Posted in Yleinen

Hengitys on elämän edellytys. Voit olla syömättä päiviä, jopa juomatta, mutta hengittämättä et selviä paria minuuttia pidempään.

Hengitykseen on hyvä panostaa, kun hengitys on kunnossa se luonnostaa hoitaa koko elimistöä ja palauttaa tasapainon. Hengitystä voi harjoittaa palauttamalla rintakehään sen luonnollinen liikkuvuus ja opettamalla palleaa toimimaan sen koko potentiaalilla.

Hengityksen vaikutus hermostoon -> Hermostomme jakautuu autonomiseen ja somaattiseen hermostoon. Autonominen hermosto ei ole tahdonalainen ja jakautuu myös kaheteen, sympaattiseen ja parasympaattiseen.

Sympaattinen hermosto on toiminnan hermosto, ideaalitilanteessa  se toimii vaaran uhatessa, laittaa adrenaliinin liikkeelle ja saa meidät reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti, ”flight or fight”.

medical-1250589_1280Parasympaattinen hermosto on taas ns rauhoittumisen hermosto, vastuussa elimistön korjaavista toiminnoista ja mm ruuansulatuksesta, ”rest or digest”. Ongelmana ihmisillä on usein että paraympaatinen hermosto ei toimi. Palautuminen ja korjaavat toiminnot eivät pääse käyntiin. Tähän kaikkein helpoin apu on hengitys. Pitkällä uloshengityksellä aktivoit vagushermoa, joka aktivoi parasympaattista hermostoa.

 

Kokeile itse:

Käy selinmakuulle, anna hengityksen hengittää, voit asettaa kädet rintakehälle ja tunnustella hengityksen rytmiä, elääkö rintakehä? Laajenevatko kylkiluut hengityksen mukana? 2016-02-27 10.04.13Rauhallisesti nenän kautta hengittäen hengitä syvään sisään, tunne kuinka rintakehä laajenee ja kasvaa, hengitä ulos, pitkä ja rauhallinen uloshengitys, tunne kuinka pulssi rauhoittuu, elimistösi palaa lepotilaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *